NAJLEPSZE NARZĘDZIA SEO - SUBIEKTYWNIE

LISTA - RANKING - OPINIE


Poniżej przedstawiam moją listę narzędzi które mogą być przydatne w codziennej pracy każdego Specjalisty SEO. Nie jest to dokładnie ranking, bo większość tych narzędzi musiałaby się znaleźć w TOP3 swojej kategorii, a raczej subiektywna lista i opinia.

Microsoft Excel

microsoft.com

Chyba każdy zna ten program. Choć nie jest to narzędzie SEO, to jest nieocenionym sprzymierzeńcem w codziennych zmaganiach z analizą i obróbką danych. Dodatkowo można skorzystać z dodatku SEO Tools for Excel, który zmieni biurową aplikację w kombajn dla specjalisty.

Notepad++

notepad-plus-plus.org

Drugi program na liście, bez którego codzienna moja praca jak i pewnie wielu specjalistów z branży IT byłaby toporna. Od notatnika po zaawansowany edytor różnych rozszerzeń plików. Program darmowy, szybki, podświetlający składnię kodu, mający możliwość pracy na wielu plikach jednocześnie oraz wiele innych zalet.

Google Search Console

search.google.com

Podstawa podstaw, fundament bez którego dzień pracy specjalisty SEO byłby chyba dziwnym dniem. Możliwości jakie nam daje, czyli wiedza na temat: indeksacji strony, błędów, linków przychodzących czy fraz na jakie widoczna jest nasza strona internetowa oraz ruchu organicznego jaki generuje dzięki kliknięciom z wyszukiwarki Google.

Google Analytics

analytics.google.com

Narzędzie posiadające elementy Google Search Console, ale dające większe możliwości analizy ruchu czy przykładowo zachowań użytkowników odwiedzających nasz serwis. Sprawdzimy skąd pochodzi ruch (czy z wyszukiwarki, czy z Facebooka, a może z innej strony internetowej), dowiemy się czy serwis konwertuje, a tym samym przynosi nam zysk lub realizuje założone cele. Ogólnie - narzędzie "sztos".

Screaming Frog SEO Spider

screamingfrog.co.uk

Krzycząca żaba! Aplikacja bez której przeprowadzenie audytu strony internetowej czy pomniejszej analizy interesujących nas danych ONSITE byłoby możliwe, ale męczące i zajmujące nam dużo więcej czasu. Dzięki temu 'crawlerowi' sprawdzimy np. metadane takie jak title, description, a także atrybuty alt obrazków, nagłówki, czy pozyskamy informacje o zduplikowanej treści i złych przekierowaniach. Program jest w wersji darmowej (przeskanujemy do 500 adresów) i płatnej, gdzie mamy już nieograniczone możliwości.

Majestic

majestic.com

Analiza linków przychodzących do strony z tym narzędziem na 100% będzie przyjemniejsza. Dzięki przejrzystemu i intuicyjnemu interfejsowi szybko sprawdzimy dane historyczne jak i bieżące dotyczące profilu linków naszej domeny. Majestic oferuje także dwa wskaźniki: Trust Flow (TF) oraz Citation Flow (CT), które również potrafią niekiedy wspomóc specjalistę w analizie jakości linków. Dodatkowo możemy sprawdzić między innymi anchory backlinków oraz dowiedzieć się czy linki mają atrybut nofollow.

Ahrefs

ahrefs.com

Czy może być lepsze narzędzie niż Majestic? Według mnie... tak, jest to właśnie Ahrefs. Można powiedzieć, że Ahrefs robi 'makao' Majesticowi, a dzięki rozbudowanym funkcjom także 'po makale'. Nie tylko sprawdzimy tutaj to co Majesticu, ale także frazy kluczowe na jakie pojawia się nasza domena w wyszukiwarce, ich pozycje oraz pozwoli wyszukać nowe frazy, których jeszcze nie mamy, a konkurencja już dawno je posiada. Rozbudowane narzędzie jakim jest niewątpliwie Ahrefs da nam jeszcze możliwość podejrzenia jakie treści są popularne w internetach czy zinwigilowania konkurencji pod kątem interesujących nas parametrów. Ahrefs tak jak Majestic posiada swoje wskaźniki, są to Domain Rating (DR) oraz URL rating (UR).

Senuto

senuto.com

Mokry sen copywritera? TAK. Marzenie każdego młodszego junior specjalisty ds. pozycjonowania? TAK. Pomocny argument dla handlowca przekonującego swojego klienta do podpisania umowy? TAK. Senuto, to obecnie jedno z najlepszych polskich narzędzi do wyszukiwania fraz kluczowych, sprawdzenia widoczności serwisów w wyszukiwarce Google, monitorowania pozycji oraz porównania parametrów naszej domeny z konkurencją. Rozbudowana baza pomoże nam wyszukać perły w śród słów kluczowych, które zwiększą widoczność naszej strony internetowej. Prężnie rozwijający się projekt to niewątpliwie wyjątkowy rodzynek na naszym rynku.

Clusteric

clusteric.com

Jeśli Excel był kombajnem biurowym to Clusteric jest kombajnem SEOwym. Jest to 'prawie' kompletne narzędzie SEO do audytu linków pod kątem spamu, analizy konkurencji, sprawdzenia widoczności, wydobycia danych kontaktowych ze stron, określenia fraz kluczowych z potencjałem, wyszukania wygasłych domen, zaciągnięcia danych z Google Search Console i wiele wiele innych. Początkowo powstał w celu łatwiejszego raportowania niechcianych linków do Google, ale obecnie jest po prostu pomocną dłonią w codziennych problemach seowca.

WebPageTest

webpagetest.org

To darmowe narzędzie do pomiaru prędkości ładownia strony. Obszerne wyniki jakie możemy uzyskać dzięki wygenerowanemu raportowi potrafią przyprawić o ból głowy ;). Otrzymamy od prostych wskaźników, które na zasadzie kolorów poinformują nas czy stan strony jest zadowalający (więcej zielonego = lepiej) po precyzyjne składniki takie jak: TTFB (czas do pierwszego bajtu), Load Time (czas całkowitego załadowania zawartości strony), Start Render (czas początku wyświetlania www), Speed Index (czas do pełnego załadowania strony), DOM Elements (ilość wszystkich elementów wczytanych podczas skanowania strony) oraz Fully Loaded (czas załadowania łącznie z dodatkowymi aplikacjami i skryptami). Wszystko to przedstawione w tabelach i wykresach. WebPageTest to narzędzie prawie idealne do diagnostyki i optymalizacji prędkości strony internetowej - wisienka na torcie.

Google PageSpeed Insights

pagespeed.web.dev

Druga na liście aplikacja do darmowej weryfikacji serwisu pod kątem szybkości. Otrzymamy nie tylko raport dla urządzeń moblinych oraz desktopowych, ale także wskazówki jak rozwiązać borykające stronę problemy. W mojej opinii jest to bardzo dobre uzupełnienie powyższego narzędzia. Łatwe wskaźniki określające sytuacje, im bliżej 100 punktów tym lepiej.

Google Tag Manager

tagmanager.google.com

Narzędzie umożliwiające śledzenie poczynań użytkowników na stronie internetowej. W kodzie strony dodajemy skrypt GTM, a całą resztę tagów, skryptów, kodów śledzących etc. konfigurujemy z poziomu narzędzia. Można powiedzieć "jeden za wszystkich". Duże możliwości konfiguracji sprawiają, że jest to kolejne narzędzie ze stajni Alphabet, które powinien wykorzystać w pracy Specjalista SEO.

Google Trends

trends.google.com

Kolejne narzędzie do sprawdzenia potencjału słów kluczowych. Dzięki prostemu interfejsowi nawet statystyczny Kowalski będzie mógł się odnaleźć w pracy z tym narzędziem. Po wprowadzeniu interesującego nas słowa (lub słów), otrzymujemy krótki raport, który w ujęciu czasowym pokazuje zainteresowanie danym słowem kluczowym. Podpowie nam powiązane zapytania, wskaże w jakich rejonach kraju były bardziej popularne, a to wszystko za darmo i z danymi historycznymi nawet z 2004 roku.

Lightshot

app.prntscr.com

Nieskomplikowana darmowa, desktopowa aplikacja do tworzenia szybkich zrzutów ekranu z możliwością utworzenia zrzutu zaznaczonego fragmentu, a także naniesienie przydatnych elementów graficznych czy komentarzy.

AlsoAsked

alsoasked.com

stay tuned

AnswerThePublic

answerthepublick.com

stay tuned

ARTYKUŁY


WOW! DOTARŁEŚ DO KOŃCA

PAWEŁ REJOWSKI